כתבה שנייה בסדרה
עודכן בתאריך: 1/3/2008
בחירת הצבע שהילד רוצה ע"י מבוגר, הינה הגורם לכך שהילד יהיה מקובע בדעות קדומות. על המבוגרים להיות ניטראליים ולא להחליט עבור הילד היות והוא אישיות בפני עצמו. הילד יכול ואף צריך לעבור חוויות בעצמו ודרכן לצמוח. למידה מתוך ניסיון המבוגר מקלקלת ואינה מצמיחה תועלת. החוויה הנעימה והחוויה הקשה נותנים אפשרות גדילה, למידה והפנמה, אין קיצורי דרך. דרך ניסוי וטעייה (מלשון טעות) נפתחים ערוצים עבור הילד.
עולם הצבעים מרתק את הילד כבר בחודשים הראשונים לחייו. כשראייתו מתפתחת הוא מגלה עניין במשחקים המעוטרים בכתמי צבע ססגוניים ומעדיף אותם במובהק על פני חפצים חסרי צבע. בגיל שנתיים יש ילדים שידעו להגדיר חלק מקשת הצבעים ואפילו לומר מהו הצבע האהוב עליהם.
באחד ממפגשי בגני הילדים נחשפתי לתופעה מאוד מעניינת - ילדה אשר כל הצבעים היו ברשותה אולם היא נמנעה במפגין מהצבע הסגול. שיתפתי את הגננת והחלטנו לבדוק מדוע בכל הזדמנות היא לא משתמשת בצבע זה.
לאחר מעקב יום יומי ושיתוף ההורים הגענו למסקנה. לפני חצי שנה המשפחה עברה תאונת דרכים קשה ואחותה של הילדה הנ"ל לבשה שמלה בצבע סגול. הזיכרון החזותי לא מרפה מהילדה וכך היא מתרגמת את הכאב וסולדת מצבע זה.
במחקרים שנערכו הגיעו למסקנה שהבנות משתמשות יותר בצבעים מאשר הבנים.
הצבעים הם חלק בלתי נמנע מרגשותיהם של ילדנו ואם נתבונן בציוריהם נוכל להבחין מהו הצבע הדומיננטי השולט בציור.
תחושת הצבעים:
לצבע משמעות רבה בטבע. בעלי חיים וצמחים רבים משתמשים בצבע לצרכים שונים. קיימת שיטה שלמה של ריפוי בעזרת צבע, שהנחת היסוד שלה היא שהקרנת צבע משפיעה על הפעילות השרירית, השכלית והעצבית ולכן אפשר להשתמש בצבע כדי לעורר או לדכא.
למעשה - ישנם רק 3 צבעי יסוד בלבד (אדום, צהוב וכחול). צבע יסוד (ראשוני) אינו ניתן ליצור ע"י ערבוב של אף צבע אחר . מתוך שלושת צבעי היסוד הללו ניתן ליצור מגוון רחב מאוד של צבעים וגוונים.
תכונות האופי של הצבעים:
הצבע האדום הינו צבע הנמצא בד"כ במקומות המזהירים אותנו ממקום סכנה כמו לדוגמא:" כיפה אדומה", צבע זה משפיע בצורה ישירה על מערכת העצבים ולכן לא מומלץ לצבוע חדר שינה בצבע אדום, כמו כן, גם חפצים בצבע זה. הצבע האדום מקרין לנו אהבה, דומיננטיות, מלחמתיות, מוחצנות, עקשנות ותוקפנות.
הצבע הכחול הינו אלמנט הפוך מהצבע האדום. כאשר אנו מתבוננים בים אנחנו מרגשים בד"כ רוגע, שלווה פנימית, קצב הלב יורד וגם לחץ הדם ולכן לגבי הילד/ה רמת הפגיעות הרגשית עולה, כמו כן גם התנהגות מופנמת אשר יוצרת לחץ פנימי עמוק והתפרצויות רגשיות.
ישנה אמרה אשר טוענת צבע כחול = בנים, ורוד = בנות.
מרדכי שרם, הגרפולוג לשירותכם טל': 052-6928897 www.shrem-graphology.com
|